DIY Groente- en fruitzakjes

Vandaag is het nog eens tijd voor een DIY! (Psst! Valt het al op dat er bij een zero waste levensstijl veel ge-‘do it yourself’ komt kijken?) Deze keer wil ik het met jullie hebben over de zakjes die Lisa bespreekt in dit artikel. Wij winkelen nu sinds een tijdje met deze herbruikbare zakjes. Het is natuurlijk niet verplicht om hier zelf mee aan de slag te gaan, maar het is opnieuw een alternatief voor iets wat je in de winkel kan kopen. Zoals in de BioPlanet, bijvoorbeeld, waar je nu ook herbruikbare stoffen zakjes kan kopen. Door deze zakjes zelf te maken, kan je in principe ook recycleren, afhankelijk waar je stof vandaan komt. Dat zijn dan 4R’en in één klap, whoehoew!

Zo een zakje maken is helemaal niet moeilijk, maar je hebt wel enkele dingen nodig. Dit zijn de benodigheden:

  • Naaimachine
  • Veiligheidsspeld
  • Stof (liefst zo licht mogelijk, ik gebruik zelf gordijnenstof uit de kringloopwinkel = recycle)
  • Lint of koord
  • Stofschaar
  • Lintmeter
  • Naalden om af te spelden

Goed, alles bij elkaar? Dan kunnen we eraan beginnen!

Ik ga jullie vandaag twee versies tonen. Het enige verschil is dat we bij de ene versie reeds een rand hebben waar ons lint in moet (aangezien dit stof voor gordijnen was en dat is dus reeds aanwezig). Bij de andere versie steken we deze rand zelf af.  Enkel bij de eerste stap is er dus een verschil. Let’s get started!

Stap 1

Versie 1:
We beginnen met de stof te snijden! Hier gaat het dus om de stof met al een rand in verwerkt. We nemen een stuk stof van ongeveer 40 X 55 centimeter. Hiermee krijgen we straks zakjes die ongeveer de grootte hebben van de plastic zakjes in de winkel.

Versie 2:
Snijd je stof iets langer aangezien je de rand nog gaat omplooien. Naai dan met een zigzagsteek eerst die rand af zodat die niet rafelt. Daarna kan je de rand omplooien en met naalden afspelden. Naai deze met een rechte steek en zie dat je genoeg ruimte hebt om je lint in te steken. Vanaf hier volg je dezelfde stappen van hierboven. Op dezelfde manier kan je ook een broodzak maken, maar dan met een iets dikkere stof.

Stap 2

Nu spelden we de lengtes af met naalden. Leg de stof op elkaar met de goede kant naar binnen. Met de goede kant bedoelen we de kant die straks de buitenkant is. Als je dus een leuk motiefje hebt, zit dit bij deze stap aan de binnenkant. Dit doen we omdat we dan straks onze zakjes binnenstebuiten kunnen draaien en het stiksel dan aan de binnenkant zit!

Let erop dat je zo afspeldt zodat je straks het grootste stuk stof aan de linkerkant van je naald kan leggen en dan de naalden in de richting van je lichaam eruit kan trekken. Dit is vooral voor het gemak. Anders zit je straks de speldjes van je weg te trekken en dat is niet zo comfortabel. En nu gaan we naaien!

Stap 3

Eerst gaan we de twee helften met een rechte steek tegen elkaar naaien. Let erop dat je pas begint met naaien onder de rand waar straks je lint of koord door moet, anders naai je dat natuurlijk toe 😉

Nadat je de helften aan elkaar hebt genaaid, kan je de randen met een zigzagsteek afnaaien (ik weet niet of dat de juiste term is, maar jullie snapp het wel 😉 ) zodat de stof niet meer rafelt.

Stap 4

P1010079

Als je de zakjes hebt genaaid, kan je ze binnenste buiten draaien. Als volgende stap kan je het lint door de rand steken. Hiervoor kan je best een veiligheidsspeld gebruiken. Steek die in het einde van je lint en haal op die manier je lint door de rand van de stof.

Stap 5

P1010095

Om het mooi af te werken kan je nu ook best de eindjes van je lint nog eens omnaaien. Zo gaan ook deze randjes niet rafelen. Dit kan gewoon met een snelle rechte steek.

Stap 6

Als laatste stap kan je een dubbele knoop leggen in het lint zodat het lint niet door de rand komt.

TADAAAAAAA

Je zakjes zijn klaar! Hier kan je dus in doen wat je wilt: groenten, fruit, noten, ajuinen, linzen, … Natuurlijk kan je met de afmetingen spelen waardoor je kleinere of grotere zakjes kan maken 🙂 Je kan ook variëren in dikte van stof, waardoor je ook voor andere zaken zakjes kan maken, zoals voor je brood in te steken! Hier is het dan wel nog handig om dit in een grote broodtrommel te steken of in een zak die je dan elke keer hergebruikt hiervoor.

Zo, nog een manier waarop jullie jullie steentje kunnen bijdragen aan minder plastic!
Veel naaiplezier en laat ons vooral iets weten als je het probeert!

Lieve groe(n)tsels,
Lisa en Ella

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )